På jobbet en fredagskväll


Det är inte så jätteroligt att jobba kvällar på helgerna. Nästan lite deprimerande. Och det är jättelångsamt ikväll med.
Tidigare idag när jag började mitt skift, tränade jag vår nya kollega i en timme innan han gick hem. Han tror att jag är i USA för ett bättre liv och verkar frukstansvärt imponerad av hur jag lyckats få green card och hela bunten. Att jag till på köpet också kunde åka hem och hälsa på min familj i april och att jag åker hem över jul igen fick honom att tappa andan. Och så flikade han in att eftersom jag har haft green card i över ett år nu osv, kan jag börja ansöka om att få över min familj hit till USA också. Då fick jag helt enkelt försöka förklara för honom att han nog inte riktigt fattar. Han är från Peru och verkar inte vara här så jättelagligt, typ. Eller så är han det. Jag missuppfattade nog lite också. Hur som helst. För att få komma in och bo+jobba i USA om man kommer ifrån Sydamerika måste man ansöka om speciellt visum vilket är fruktansvärt svårt att få , eftersom väldigt väldigt många kommer in på ett visum och sen stannar ogaligt livet ut . När man väl har lyckats klara sig in USA stannar många här, olagligt. Har dom tur, gifter de sig med någon mot betalning och kan sedan också ansöka om att deras familjer kan komma efter. Oss i Europa borde vara väldigt tacksamma för Visa vaiwer som tillåter oss att resa in i USA och stanna i hela 3 månader! Utan problem. Jag kände hur orättvist det var när jag fick förklara för vår nya kollega hur min situation var, att jag faktiskt bor i USA enbart för att kunna vara tillsammans med min man. Och att vi förmodligen inte tänker bosätta oss i USA för alltid. Han kunde inte förstå hur jag ens kan tänka mig att lämna USA när jag väl fått mitt Green card.
Denne nya kollega är han som ska ta över mitt job när jag slutar här.

Nu ska jag titta på Shark week på netflix.com , få betalt för att titta på blodtörstiga hajar, sweet!


Kommentarer
Postat av: Marie

Ja det ser inte likadant ut för alla...jag flyttade också till Usa för kärleken och får mitt greencard om några veckor! Kul och inspirerande att läsa din blogg och se hur allt funkat för dig!

2010-09-13 @ 22:31:52
URL: http://marielsworld.blogg.se/
Postat av: svar till Marie

Tack! va roligt att höra.

Grattis till ditt green card! Det känns så himla skönt när man väl får det, så lång väg dit ibland!

2010-09-14 @ 17:52:10
URL: http://bigtown.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0