Tänk om...

Vet ni vad jag tycker?
Jag tycker att svenska företag runtom i världen kan låta svenskar som bor utomlands ska få ha företräde när det gäller lediga jobb. Ta IKEA t.ex. Jag har redan sökt där, men fick aldrig komma på intervju.
När jag går till IKEA här, pratar mer än 60 procent av alla dom där mest spanska När jag är i Swedish market och när någon frågar en av de anställda där om någon svensk produkt eller vad det är för nåt och om de anställda har några rekomendationer, så vet de inget och rycker på axlarna. Jag hoppar ibland in och hojtar att "jag vet!", men inte alltid. Och det finns så många andra svenska företag runt om i världen också. H&M tillexempel. 
Det vore så skönt som svensk i ett annat land, att åtminstone bara ha lite mindre folk att fighta om jobb med och kunna känna mer säkerhet och trygghet med att hitta jobb, jag säger inte att det skulle bli jättemycket lättare, men att ändå veta, att när man skickar in ett CV till ett svenskt företag här i USA och veta att man åtminstone skulle ha större chans än om det inte vore så.

Det var bara en liten önsketanke från mig, som arbetslös utländsk i ett annat land, livet är inte alltid så lätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0