Jobbintervjun på IKEA gick....

BRA!
Hade blivit tillsagd att komma dit runt 3 och sedan ha intervjun klockan 3.30 pm.
Jag går in personalvägen som jag blivit tillsagd i telefon och jag anländer cirka 2.55 pm.
Får sitta ner och fylla i lite papper och så. Vid halv 4 får jag komma in och prata med managern.
Han tyckte det lät spännande med Sverige och var mycket nyfiken. Sedan så frågade han mig om vad jag vet om IKEA. Tuur att man vet lite basic! Jag sa typ att Ingvar i Småland startade IKEA och runt 60-70talet började det bli stort och populärt. Managern lät impad av mina kunskaper, ha ha. Jag läste på 5 minuter innan på deras hemsida, pff...
Sedan så frågade han en massa frågor hur jag tidigare hanterat speciella situationer inom arbeten. Jag jämförde endel med motel-jobbet, eftersom kundservice är väldigt liknande överallt, fastän det är helt olika jobb.
Han verkade verkligen gilla mina svar till allt. Och höll med om mycket.
I slutet av intervjun sa han att han lägger märke till små detaljer och går inte bara efter intervjun. Han såg mig komma in genom dörren 5 minuter innan 3, vilket han tyckte var imponerande, att jag respekterade tiden.
Och att jag lyssnat noga på hans vägbeskrivning till deras personalkontor i telefon. Han sa att andra som haft intervju har kommit 5 minuter innan själva intervjun börjat och därav inte haft tid att fylla i papprerna och att vissa har gått in i själva IKEAaffären och frågat sig fram till personalrummet osv.
Sedan så frågade han om jag hade några frågor, så jag passade på att fråga när de tar sitt beslut angående jobb, vilket han tyckte var bra att jag frågade. Han förklarade att han skulle ha 6 kandidater till den adra intervjun som isf ska hållas på tisdag med en annan manager. Dom personerna som får komma på en andra intervju är dom mycket seriösa med och kan vilja anställa, nån av dom iaf, tror det bara är ETT jobb inom just den jag sökt.
På andra intervjun kommer en annan manager att intervjua och sedan ge feedback till den som intervjuade mig idag, han som tar det avgörande beslutet. Han sa att 95 procent av tiden går han efter vad han själv och vad feedbacken från den andra managern tycker, 5 procent går han efter vad bara han tycker.
Precis innan intervjun va slut, sa han att han redan bestämt sig för att han vill att jag ska komma på andra intervjun på tisdag!!!
Jag tror att ha det gjorde mycket för mig idag att jag är svensk.


Såå...nu gäller det att impa på en annan manager på tisdag klockan halv ett. Önska mig lycka till!
Det är ett deltidsjobb med minst 20 timmar i veckan, men under högtiderna kan det bli 30-40 timmar i veckan.

Ikea är ett bra företag att kunna "klättra" sig uppåt i karriärstegen, det sa managern idag.

Wish me luck!


Kommentarer
Postat av: syrran

Jag önskade dig lycka till redan i morse men den kommentaren kom visst inte fram så nu gör jag det igen. Du är så bra! Jag är inloggad på skype hela kvällen nu så du vet. kram

2010-11-07 @ 21:10:26
Postat av: Karin Gustafsson

I wish you luck. Ta det lugnt bara och lyssna på vad de frågat innan du svarar. Alla gör inte det när de är nervösa. Fortsätt att komma i tid också. Himla bra regel och den är vi ju uppfödda med hela släkten Gustafsson.

2010-11-08 @ 22:06:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0