Traditioner känns mycket viktigare när man bor i ett annat land

Så känner jag idag.
Jag känner inga svenskar här, så har ingen att dela våra svenska midsommar-traditioner med.
Ingen, eller ja, förutom de svenskar som finns här, här i Los angeles vet vad midsommar är.
Hade jag vart hemma i Sverige hade jag förmodligen blivit trött på allt "vad ska vi göra på midsommar-hysteri", att folk liksom har panik bara för att de inte har några speciella planer för just den dagen. Ingen big deal för mig egentligen. Men nu sitter jag här på andra sidan jordklotet, läser facebook-updateringar om hur alla redan har druckit snapsar och de firas ordentligt med god mat och sällskap på bland annat västkusten.
Åhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh, känner jag nu. Jag vill okså dricka snappsar på västkusten.
Jag vill till och med ha sill. Inte för att jag tycker om sill, jag hatar verligen sill, men jag vill ändå ha en burk med sill på bordet, mest för att ha vetskapen om att det står en burk med sill där, på midsommarafton.Jag vill ha många snapsar. Jag vill ha berusade vänner omkring mig som sjunger svenska snapsvisor och ser ut att vara de lyckligaste människorna på jorden. Jag vill ha en riktig traditionel svensk midsommar. Anledningen till det är för att jag inte kan få det just nu. Man saknar de svenska traditionerna som mest då man bor utomlands. Men jag fattar inte varför.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0