Jordbävning!

För en liten stund sedan, denna gången kände jag det verkligen.
Jag satt och kollade på dokumentärer på svtplay och helt plötsligt så skakade hela mitt jobb, motellet alltså. Men bara i 3 sekunder. Sen vart det tyst och stilla igen. Kändes som att en stridsvagn kört in i byggnaden typ.
Ett rum med gäster i, ringer ner till lobbyn och frågar mig vad det var, då var jag inte säker ännu så jag bad henne att få återkomma. Hon frågade mig liksom vad hon skulle göra om det var jordbävningar och grejer, och vad gör man då liksom? Sätt dig under ett bord, eller vad? haha, hur som helst.
Jag ringer min chef och frågar honom vad det var. Han säger lugnt "Äh, det var bara en jordbävning". Jag " Okeej...". Och så säger han att byggnanden är "jordbävningssäker". Vad nu det ska betyda, hur vet man att nåt är säkert?


http://www.data.scec.org/recenteqs/Quakes/ci14738436.html
A minor earthquake occurred at 4:59:27 PM (PDT) on Monday, June 7, 2010.
The magnitude 3.7 event occurred 6 km (4 miles) WSW of Manhattan Beach, CA.
The hypocentral depth is 11 km ( 7 miles).



Magnitude 3.7 - local magnitude (Ml)
Time Monday, June 7, 2010 at 4:59:27 PM (PDT)
Monday, June 7, 2010 at 23:59:27 (UTC)
Distance from Manhattan Beach, CA - 6 km (4 miles) WSW (249 degrees)
Redondo Beach, CA - 9 km (5 miles) WNW (289 degrees)
El Segundo, CA - 9 km (6 miles) SW (232 degrees)
Los Angeles Civic Center, CA - 30 km (18 miles) SW (225 degrees)
Coordinates 33 deg. 51.9 min. N (33.864N), 118 deg. 28.4 min. W (118.473W)
Depth 11 km (6.8 miles)
Quality Good
Location Quality Parameters Nst=089, Nph=089, Dmin=10 km, Rmss=0.46 sec, Erho=0.5 km, Erzz=1 km, Gp=46.8 degrees
Event ID# ci14738436
Additional Information map ||
    Did you feel it?
    ShakeMap shaking intensity maps
    Waveforms



Nu ska jag titta på en annan dokumentär på svt, nämligen om världens giftigaste orm, kobran. Jag fattar inte varför jag tittar på sånt, ormar är det värsta jag vet men ändå lockar det mig så mycket. Hm...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0