Do You tip?

Ska precis sätta på en av mina favoritfilmer och titta på min laptop, Reservoir dogs, en film av Quentin Taratino.
I början av den filmen har de en scen där de diskuterar om man ska dricksa automatiskt eller ej, ni förstår i USA anses man mycket mycket otrevlig och snål om man inte alltid ger minst 15 procent dricks till servitris-servitörerna. De tjänar minsta timlönen, 8 dollar, men tack vare dricksen blir det lite extra cash varje dag, en vanlig dricks per kväll för en som jobbar på restaurang i USA är cika 80-100 dollar, cirka 500-700 kr.
Jag tjänar också bara 8 dollar i timmen. De gör de flesta andra också på snabbmatkedjorna, diskare, parkarbetare, osv osv. Ingen ger oss dricks, men vi tjänar precis lika dåligt som de på restaurang. Däremot skulle jag mer än gärna ta emot massor av dricks om jag jobbade på restaurang, alla behöver väl pengar för att leva. Och de på restaurang arbetar hårt och ger de bra service ger jag mer än gärna dricks, men han har rätt i filmscenen. Varför dricksar man automatiskt de på restaurang och inte alla andra som också ger en service på snabbmatkedjor som Mcdonalds, till receptionister som är ansiktet utåt på ett hotell som får ta all skit om något händer, förstår ni vad jag menar?
Jag tycker att han har en poäng i vad han säger i denna scen, vad tycker ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0