Senilt och naket och så lite nordiskt


Jobbdagen började lugnt här på motellet.
Det kom in en 89år gammal man som har stannar här i några dagar. Han skulle betala för sitt rum.
När jag sa att jag var från Sverige, visade det sig att han var halvsvensk och halvnorsk. Han hade tydligen pluggat i Stockholm år 1952. Han sa "ya snacker svenska" och efter det slutade han inte prata. Han beskrev Sverige och Stockholm för mig, han trodde inte att jag visste hur det ser ut. Han berättade om kriget, om sina föräldrar som lämnat Sverige för USA i början av 1900-talet, att hans pappa var norsk och mamma svensk, att han kunde prata svenska, norska och danska, för han hade minsann bott där också. Att han en gång på 50-talet suttit på en båt i Stockholm och somnat och att båten hade gått fram och tillbaka och tillsist hade kaptenen väckt honom, att han inte tyckte att jag såg svensk ut eftersom jag inte är blond och lång och allt detta sa han på svengelsktnorska. Medans vi höll på att prata närmade sig en annan gäst som suttit och lyssnat på oss från den lilla datorn vi har för gästerna i lobbyn. En 50+are från Bergen, Norge. När han och 89åringen började prata passade jag på att räkna kassan och tjuvlyssna på deras samtal. Norsken pratade norska med 89åringen och 89åringen pratade svengelska med norsken. Det var som en enda stor skandinavisk grötmix här i lobbyn. Jag tror dock inte att norsken hade tänkt prata så länge, men 89åringen hade andra planer. Han drog fram en stol för sig själv och norsken och sa "let oss sit down och prata". Så där satt de två en bra stund. Jag satt mest och log och tyckte att det var en fin stund.

Dagen fortsatte lugnt. Några incheckningar, några telefonsamtal.
För en stund sedan dök en gammal farbror upp med sin hund och bara satte sig på en stol i lobbyn. Jag sa till honom att vi tyvärr inte tillåter djur på detta motell. Han svarar att hans hund heter Lucy och att han vill vila för att han är trött. Jag sa att han gärna får sitta ner och vila en liten stund om han bara kunde ha hunden utanför.
Han sa ännu en gång att hans hund heter Lucy. Efter cirka 10 min gav jag upp och ringde på managern.
Även hans försök att få den gamle mannen att förstå gick inget vidare. Även han fick höra att hunden heter Lucy.
Jag satt mest och var rädd att den gamle mannen skulle sitta där på stolen och dö. Managern ringde polisen.
Den gamle mannen vaknade till då och då och spottade på golvet som jag precis städat. Hunden skällde och skällde.
Polisen kom. Den gamle mannen hade tydligen anmälts borta från ett hem för senila. Anställa från det hemmet kom och hämtade honom.
Polisen stannade lite längre och frågade managern om förra helgen då det tydligen kommit in en naken man på detta motell, om hur det gick för den mannen, polisen letar fortfarande efter honom.
Jag bara satt där och kände hur glad jag var att jag inte jobbade förra lördagen.

Nästa vecka börjar jag jobba tisdag-lördag 3-11 , jag lär ju få in mer galenskap då...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0