Att följa sitt hjärta eller hjärna, vad är rätt?


Igår på jobbet kom det in 2 killar från en kyrka med en hemlös. Killarna från kyrkan betalade ett rum för 2 nätter åt den hemlösa, lämnade ett nummer om något skulle hända och åkte.
De förklarade för mig lite kort att den hemlöse att kommit till kyrkan och förklarat sin situation och bett om hjälp.
Jag sa att det var OK eftersom killen från kyrkan betalade med sitt kreditkort och lämnade ett nummer.
Senare på kvällen kom den hemlöse ner till lobbyn och sa att han precis tagit en långpromenad till affären för att köpa vatten. Jag satt och såg på En officer och gentleman som gick på teve. Vi pratade lite om filmen och han tyckte att den var sorglig.
Sedan berättade han för mig att han han "bott" i ett riktigt dåligt område, blivit slagen och fått sy 10 stygn på läppen. Såg riktigt ont ut. Han kom till Redondo beach och gick direkt till en kyrka, förklarade sin situation för dom där och sedan tog de från kyrkan med honom till detta motell.
Han sa gång på gång hur välsignad han blivit och att han verkligen inte vill göra de från kyrkan besvikna.
Jag sa att jag höll med honom och att han verkligen borde ta till vara på denna chans killarna gav honom. Sedan frågade jag honom om han gillade sitt rum. Hela hans ansikte sken upp och han sa att det var det finaste stället han bott på. Sedan sa han godnatt, gick upp till sitt rum för att sova så att han kan vakna tidigt dagen därpå för att komma ner till lobbyn för lite kaffe, använda datorn där och se vad han kan göra åt sin livssituation.
Jag är långledig denna helg, så jag vet inte hur det går för honom, men jag hoppas hoppas verkligen att han klarar detta.

Det är lite blandade åsikter om man kan tillåta en hemlös bo på vårt motell, managern blev lite orolig. Men eftersom killarna från kyrkan betalar och lämnat sitt nummer var det väl ok.
Jag undrade hur någon som är hemlös som går till kyrkan för hjälp och får det och blir nekad 2 nätter på motell just för att han är hemlös, någonsin ska lita och tro att någon kommer att hjälpa honom igen?
Jag tror att någon som kommer och ber om hjälp måste ha folk som tror att han kan klara det, annars kommer han inte tro på sig sälv och det är tron på sig själv som är viktigast.
Jag hoppas att jag får goda nyheter på jobbet på tisdag. Jag gjorde bara vad som kändes rätt i hjärtat.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0