Vad växte vi upp med egentligen ???!!!???


Jag sitter och "youtubar". Gick först in till www.youtube.com för att kolla på vad sverige skickar till Moskva i dessa schlagertider, har inte hängt med sedan gymnasiet, då jag inte ens brydde mig. Men nu vart jag nyfiken då mamma snackade om någon opera. Herregud. Vad tusan är detta? Låten hängde ju inte ens ihop. Hon kan gå upp i operatoner men kan inte sjunga "vanligt". Äsch, orka med schlagertider. Här vet ingen någonting och det är skönt.
Caroline Af Ugglas hade en fin låt dock. Jag gillar henne för att hon påminer om Janis Joplin och kör den stilen.

Appropå blogg-rubriken och att jag nu sitter och "Youtubar".
Jag har ingen aning om hur den låten dök upp i den lilla menyn efter att jag kollat in schalger-musiken, men den dök upp.
Ni minns väl "Ketchup song" (las ketchup) ifrån 90-talet? Efter det, dök alla de där 90-tals plågorna upp på youtube.
Min dag är räddad! Jag är i himlen. Det är jätteroligt att sitta och titta på de där musikvideona vi växte upp till på 90talet. Hur man lärde sig danserna till sångerna. Hur man klädder sig för att vara "cool". Och det är så annorlunda stil på sångena jämfört med dagens. Hur man gick på disco och hade "mim-tävlingar" till Robyns sång "Do you really want me".

Här kommer lite klassiker taget ifrån Youtube:


Robyn - Do you really want me
Den låten vann jag med i en "mim-tävling" en gång på ett kalas, då hade jag på mig kort orange jeanskjol och
limegrön t-shirt ifrån JC. Plus att jag hade "Robyn-frisör. Priset var en plopp-chokladbit.



 Asereje - Las ketchup
Jag undrar fortfarande när uppföljaren "las mustard" kommer....


Los del rio - Macarena
Jag minns på Norrmalm-skolan när vi hade Britt som lärare, då vi tjejor stod och tränande på 
"Macarena-dansen" och att det kändes så bra när man kunde den. Då slapp man va en "ocool tönt".



 
Rednex - Cotton eye Joe
Den låten var en jättehit när jag skulle gå på mitt första disco. Min syster hade lärt mig några "coola"
danssteg innan. Och jag hade blå stora byxor, vit blus, svart tajt halsband med en pärla runt halsen och
långt brunt hår som mamma lockat till lite. Och glasögon, såklart....
 

                                                                            


 
Nordman - Vandraren
Denna låten var också en såndär låt som brukade dyka upp på skoldiscona,
 men ingen visste någonsin hur man skulle dansa till den. Skulle man stå och se hård ut som Nordman?





 
Drängarna - Om du vill bli min fru
Detta var en mycket enklare sång att dansa till. På skoldans-lektionerna med Voito( stavning?) 
 var denna sång obligatorisk.




 
Dr. Bombay - Rice and Curry
Jag äääälskade de fåniga sångerna när den skivan kom ut. Jag brukade dansa till dom efter skolan
sedan visade jag upp det för min familj på fredagskvällen. Stackars stackars stackars min familj...




 .
Aqua - Dr. Jones
Musikvideona till deras sånger var de bästa. Jag älskade de små historie-videona till sångerna.
Plus att jag och en vän brukade mima till Aqua-låtarna på Norrmalmskolan. Min vän brukade vara tjejen
och jag killen. Jag hade en strumpbyxa på huvudet.


Spice girls och Backstreet boys , äsch, dom kan man ine ens beskriva med ord hur mycket de betydde för en på 90talet.

Jag undrar om våra framtida barn och barnbarn kommer att se denna slags musik som jag ser på 60-70-tals musiken. Då känns det tragiskt. Man kan väl knappast jämföra Led Zeppelin med Rednex? Öhm....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0