Hemmagjord hamburgare och guacemole


Hamburgare:

- Köttfärs
- Gullök
- Salt och peppar
- Ägg

Finhacka den gula löken, blanda allt i en bunke och kläck i ett ägg.
Forma till hamburgebiffar, lägg på en blöt skärbräda. Stek i smör eller matolja tills fin färg.

Guacemole, enligt min mans mexikanska familj:

- En avocado
- Lite gullök
- Lite tomat
- Färsk koriander (som så fint heter cilantro här)
- Salt
- Citron

Finhacka löken och tomaten och koriandern. Blanda/mosa med avocadon. Pressa över citron och häll en nypa salt över och blanda igen.

Till detta hade jag potatisklyftor+röd paprika i ugn. Jag skar potatisen i klyftor, behöll skalet på, strimla paprikan. Lägg på plåt, häll över lite matolja och salt. In i ugnen tills den ser färdig ut.

Vädligt gott att använda guacemolen som dipp till potatisklyftorna och även som "dressing" till burgarna.
Stekte även lite lökringar till burgarna.

Mums!



Gu vad trist att ta kort med min lilla dåliga digitalkamera när jag är van vid min Canon.
Ser kanske inte så gott ut på bilden, men det var jättegott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0