Mitt nyårslöfte


Det är en familj som har bott här på motellet i några veckor nu. Eftersom de är sena med att betala summan för sitt rum osv måste de checka ut idag. Mamman i familjen är väldigt öppen. Hon pratar alltid lite med mig varje morgon när hon hämtar frukosten. De kommer från Texas, men kom hit till L.A för att mamman fått cancer och behöver specialbehandling. De letar boende, säger dom, men verkar trivas väldigt bra här på motellet eftersom de alltid säger att de älskar detta ställe.
Idag berättade hon för mig att innan hon fick cancern levde de i ett fint område i Texas och var så lyckliga. Cancern kom. De var tvugna att flytta. Ekonomin gick inte ihop eftersom alla pengar går till behandlingen av hennes cancer. Och nu kan de inte stanna här på motellet, så idag frågade hon mig om jag kunde kolla på internet om det finns något ställe för hemlösa här omkring. Hon vill att hennes 2 små barn (2-4 år gamla) ska få någon sådär jul iaf, åtminstone få tak över huvudet och mat och så måste hon kunna använda sin andningsmaskin. Deras 2 katter bor i deras bil. Detta motell tillåter ej husdjur så de sa för några veckor sedan att de skulle hitta ett nytt hem åt katterna. Igår när jag gick förbi deras bil på parkeringen såg jag katterna där inne, vilket också är en av orsakerna till att managern inte vill att de ska stanna eftersom de lovade att hitta ett nytt ställe åt katterna.
Allt detta ger mig en klump i magen. Vad orättvis julen kan vara. Jäkla cancer. Förstörde hela deras familjelycka.
Och mamman är ung. Förmodligen ínte mycket över 30, om ens det. Pappan verkar vara ute hela dagarna för att fixa pengar. Det gör mig så ledsen att det inte finns något jag kan göra för dom. Däremot finns det något man kan göra för ett större antal människor. Skänka pengar till cancerfonden eller hjälpa till att dela ut mat på ett center för hemlösa.
Mitt nyårslöfte är att jag ska bli bättre på sådant. Volontera minst en gång nästa år och skänka pengar till något som betyder mycket för många andra.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0